MeMbeBel iTu SaNgaT SeDaP !!!!!!

Tentang Kehidupan Tentang Hati & Perasaan....

Menjelang syawal
Awal lagi aku dan adik dah prepared bahan² nak masak untuk raya esok (mmg kompom raya wlupun lom ada penguguman raya..alaaa dh bese dh penguguman tu wat syarat je...) tahun ni yg beraya kat umah mak & abah hanya adik,abg & aku je awal la, kakak Ngan adik jantan aku beraya umah mertua masing²...so pas siap semua aku mintak izin ngan mak abah g umah mertua pulak...kesian la aku xde sape yg balik lagi masa tu, adik ipa aku yg beraya kat kedah pun dah mesej aku tgk² kn mak....abah & mak aku x berkira sangat,lagipun umah kami dekat je, mlm td aku mmg dh singgah. xde persiapan lagi, akak ipa aku pesan esok pg je masak sbb dia sampai lewat mlm, adik ipa aku gak blk mlm,so kami je la anak beranak...potong daging, masak nasi impit, last agak lama nk tgu dorang sampai aku suggest kat mak masak je la rendang, nt mlm leh rilek.... jam² terakhir nk tunggu pengunguman raya tu aku x sanggup la nk renung muka mak mertua aku, air mata nya laju je,so bek aku menyibukkan dirinya, isi kuih raya, tgk tv, borak² jgn bg dia menung panjang..dan paling tidak dorang terhibur gak ngan tukang karut kecik aku tu...( leh tahan dah sekarang ramah tamah hehehe)

Syawal 1
Tahun pertama aku beraya tanpa suami...start takbir mlm td,mcm² aku rase tp aku cool je..aku xnak mak metua aku lg sedih, perasaan aku hanya aku yg tahu...Pagi raya aku kat umah mertua,akak & adik ipa aku blk tgh mlm tadi, 3 family lg turn beraya kat umah mertua masing²
Lepas solat aidilfitri pe lagi mjlis meleleh start la...ni yg aku x tahan tp nk wat camner... kemaafan yg paling ikhlas di pagi raya kan...
abis umah mertua aku balik umah mak & abah pulak...abang & adik aku ngan family masing² dh standby...bermaaf²an lagi...
selesai semua kami g ziarah pusara arwah...sekali lagi aku x daya la nk menahan air mata...klu mak mertua aku dh start semua la ngikut... iman lak byk soalan,menambahkan lagi kesayuan...abis
tengahhari aku follow family mertua beraya kat umah sedara mara kat sekitar sg besar & sabak bernam...petang baru kami balik perak... sedih ada gembira pun ada...letih apa la lagi kan...sampai umah kemas² beg aku balik umah mak.

Syawal 2
Adik badik abah plan kumpul umah makcik aku kat mengemlembu,Ipoh, so lagi senang kan, sekali jalan je...pagi kami gerak g sana, 3 keluarga makcik & pakcik serta opah dh ada, kami pun konvoi 3 kereta pagi tu...letih aku tau kena gosip..aje yg hampeh nye pacik & macik, anak² aku pun adoiiii mulut leh tahan gak... tp xpe aku menten je senyum kambeng, lantak korang le nk kata apa kan... aku je yg tahu apa yg ada kat otak aku sekarang ni kan huhuhuhu
petang kami gerak blk kg gajah, tp singgah dulu kat umah abg mak aku kt seberang perak, makan lagi...adeyyyy klu sebulan la begini entah la hehehe...

Syawal 3
Beraya umah adik badik mak & abah yg kebanyakkannya area situ je...rata la aku jelajah...jumpa gak sepupu aku yg dh lama x jumpa, sorang kat sarawak sorang lagi dh duk kuantan...time raye je la dpt jumpa...tgh beraya adik aku call ada sedara dtg,so kami blk, pastu sampai mlm xleh gerak dh, dah mcm kenduri kawen aku rase..meriah sungguh...letih wehh basuk pinggan mangkuk je tp xpe yg penting kita hepi kan hehehe.. kwn aku masa form 6 dulu pun datang, best sungguh sbb dh belas² tahun x jumpa.

Syawal 4
Aku kat umah mertua,mlm ada majlis tahlil untuk arwah, so lepas bekpas mmg dh start merewang adik badik....hr ni no jln² ok... sama je duk sibuk² nk kenduri sedara mara dtg beraya...sibuk lg sibuk la ....nama pun raya ..layan je le...mlm pas kenduri setel semua dh kepenatan, budak² je leh layan tv org tua semua dh kur kur kur .... along berdengkur dh mcm litar lumba sepang je long hahahaha...pteh pun konon xleh tdo tp aku tgk dia la plg lambat bgn hehehe

Syawal 5
Abah demam, tapi aku & ipar² aku beraya gak umah sedara mak & abah kat sg manik wlupun mak x ikut sbb abah demam...along la jd kepala...jalan je la yg ptg sedara mara kenal kami kan hehehe...aku ikut je... aku xleh lupa masa nk g beraya tu,aku park tp jln mentara tgu adik ipa ku isi minyak...tetiba debummmmmmmm... aku panik, kekanak yg ramai dlm keta pun tperanjat gak (keta aku bese le penuh ngan anak² & ank² buah), ank buah aku yg bsr tay ape langgar keta aku...aku tgk cermin blkg xde menda pun,sekali laaaaaaa ada sorang makcik jalan kaki leh sondol keta aku da....ank buah aku dh mengekek gelak...aku tengok makcik tu menonong je jalan,malu agaknya..ye la aku parking tp jalan tu...bukan tgh jalan...tunduk sgt kot tu yg tersondol bontot keta tu hehehe... upenya adik ipa aku pun pasan... dia ingat makcik tu buta tp aku kata dia x pakai tongkat la...kesian makcik tu kan...tp bukan salah aku tau...last sampai ke sudah la jd lawak cite makcik sondol keta aku hehehehe...berjalan pandang depan tau..selamat hari raya makcik hehehe..

Syawal 6
adik & abg aku dh blk umah mertua masing², ipar² aku pun ada yg dh blk ke umah memasing, ada yg dh start keje hr ni...so aku masih beraya ok...ptg aku g beraya kat umah enie& lenggang, sekalu borak nya borak ...biras dia aku kenal le pulak, dulu masa aku sekolah kat iskandar shah parit, abg lan ni duk fewit² geng umah sewa aku dulu hehehe..umah aku tp jalan, klu geng² bujang dia lalu adeyyy mcm² lagu leh dgr...kdg² tn umah aku hangin la ngan dorang hehehe..skrg dh ank 5 tu...semoga berbahgia la abg lan... sudahnya aku g umah akak & abg angkat aku masa aku form 6 dulu tu...dh belas² tahun x jumpa..dorang pun terperanjat & byk cerita² kawan² kg baru yg aku baru tahu..mana yg telah kembali ke rahmatullah....alfatihah. lupa lak pas g umah enie ,kami singgah kat umah azren, member facebook... pemalu tu hehehe...klu kat facebook meriah ek enie...dj papa bear pn call aku..live u on air kat gen2fm hehehe..hentam je la...jemput g open house esok,tp aku x janji sbb lom sure balik kul bape kan..

Syawal 7
Tebu nk singgah beraya sebelum dia blik kb, nak balik pun ada baraan tu....meriah tul kan hehehe....umah sedara sblh wife nya pun ada kat area tmpt aku,kat kul 2 camtu tebu, watie & family watie dtg beraya...aku jamu mee kari ngan kuih raye je ... thanks sudi singgah ye.
kul 3.30 camtu aku gerak balik shah alam, tp aku singgah umah mertua adik ipa aku kat selabak teluk intan, ada open house...alang² beraya kan.....lg pun mak mertua aku ada sekali dtg ngan adik ipa aku yg lain... abis lepak² aku mintak izin ngan mak balik...bese le kan salam² peluk ciom nangis lagi..dah le mak..insyaallah kami semua ok.
sampai shah alam ujung magrib dah....letih wehhh 2x tu turun naik angkat barang huhuhu...xde masa dh nk layan tv tdo lg best.

Syawal 8
Aku g pasar stadium, clear lg, agaknya org lom abis blk beraya...tujuan aku cr lapik meja,posa hr tu xdan nk cari...dpt aku balik sbb ptg nt nk beraya umah makcik kat damansara damai kat sg buluh nun...
Aku sesattttt..adeiiiii goram, tp salah sendiri....aku leh g bandar sg buluh,pe kejadahnya...letih tau pusing² cr jln (nmpak sgt rajin g umah sedara mara hehehe)... abg aku yg dh sampai la jd jurumudi guna fon...lantak janji smpai...baliknya aku polo abg le...risau dia takot adiknya menyimpang g tmpt lain (dulu aku penah gak sesat, g beraya ngan kawan nk blik shah alam tp sampai klcc apa kes tu hahahaha..klu k mas baca mesti hepi kan hehehe)

Syawal 9
Koje le....kembali betugas..semlm la kan...busy la ngan segala mcm admin job, layan jgn x layan...ptg jiran aku call ajak baraan mlm ni ...aku on je...pas isyak kami beraya , kul 11 bru blk umah...balik dh semua lena tgl aku ngan along je tgk tv....aku deko² lg ngan along, leh mintak tlg dan² tu ngantuk ek .. mmg xleh harap...last aku pn tdo gak...xde geng nk borak dh...

Sekian Diari 9 Syawal..nak sambung sampai 30 Syawal...xyah le ada yg muntah ijo lak bosan ngan cite aku kan....udah² le ye...



12 comments:

hui....diary syawal gitu...huhuhuh

oittt laju nya gomen...saje gatai tgn keje dh bereh ni uncle dot hehehe

wah 9 ari ek beraye

hehehe..lom ckup sbln lg tu luvida...

setahun mase berlalu kan kak kiut?...smoga akk makin tabah menempuhi masa2 yg mendatang..cayuk²
♥& mizz u

U're so strong.....

Cerita raya yg menarik, ada sedih, gembira dsb.

Emosinya terbawak-bawak dalam perasaan sy. Semoga gembira selalu!!!

lat ~ insyaallah segala ketentuan dari Nya kan...

liz ~ yakin boleh kan liz hehehe..ko jgk moga hepi selalu...

cptkan masa berlalu.. nk tulis sampai 30 syawal pun xpe k.kiut.. nti kita akan ingat apa y kita buat pd bln syawal thn ni..

ara suka tulisan akak...banyak idea...

kalo beserta gambar lagilah gempak yer...hehehe

kuatkan semangat :-)

cc ~ tul jugak tu cc...tp dh mcm diari le pulak nt hehehe

ara ~ keluar sndiri dr hati tu tau ara hehehe

ala kak kiut..smbg ja smpi 30syawal..sonok baca

smai ~ wahhhh pemberi smgt gitu ek hehehe

Bubbles 3

Anugerah Dari MaMa

Anugerah Dari MaMa
Powered By Blogger

Meh Kita Nyembang


ShoutMix chat widget

Time


Get your own Digital Clock

About this blog


widgeo

My Photo
ieda Harun
Menghargai setiap apa yang ada,Berbicara dengan hati yang lapang,Sebaik² kejadian Tuhan kerana boleh mendengar,melihat dan merasa...
View my complete profile

♥♥♥♥

♥♥♥♥

Followers

My Blog List

Site Meter