MeMbeBel iTu SaNgaT SeDaP !!!!!!

Tentang Kehidupan Tentang Hati & Perasaan....

Assalamualaikum & selamat tengahhari kawan².....ada yg g kedai mamak ikut pintu belakang ke ...JANGANNNNNN OK hehehehe, tp wat kaum hawa di kecualikan atas sebab² yg logikal kan...so far aku masih lagi berpose penuh, tp x tau la sok lusa bulan ngambang kui3....aku benonya nk la cite sepanjang aku melepak pose kat kampung 2,3 hr yg lepas...coti sempena nk nyambut merdeka..konon nk le tgk bunga api..tapiiii pas je terawikh adoiii beratje..layan mata lagi bagus...tp esoknya aku tgk tau perbarisan kat parlimen tu tau...kt tv je la ehsan rtm hehehehe....aku nk cite ni ha...korang tau x ape natang ni ( bukan binatang ler tp buah da...) ni la projek adik aku bulan posa ni....meniaga di pekan pose ( bazar ramadhan la tu...) jual KANTA (klu org jawa panggil kolang kalen ( tah ye tah tidak ejaannya hehehe) tp klu negeri lain aku x tau la,korang pgl ape eh buah ni....x kesah la yg penting kita 1 Malaysia okeh.....
Bersepah kat blkg umah mak abah aku ngan buah kanta ni...dia baru amik dr pokok, cemana upe pokoknya malas la aku nk ikut masuk utan...nt adoiiii bergaru je,byk agas...dulu masa kecik² aku suka wat keje cungkil amik isi kanta ni....dpt gaji tau hehehehe...tapi getah buah ni gatal...so kena la hati²...ank² aku semua duk jakun tlng atuk dia mengerjakan buah kanta ni...aku jd pemerhati je hehehehe...bgs jugak kn, paling tidak ank aku tau dh apa itu 'buah kanta'...
Pas di masak,nt dpt la hasil nya camni...amik isi je, pastu tu biji yg kenet tu kena buang,kulitnya leh buang....mmg keje berat skit la, kulit lg berat dr isi hehehe....
Masak lagi...masuk kan sirap apa yg berkenan ngan gula,jadi la camni...dh ready utk di makan...desert pas buka pose ni...
Pastu ada lagi....buat 'Jeli Kelapa' pulak....ni mudah skit la...tp nk best amik air kelapa pandan ( wangi skit bau dia kan), masak ngan agar² & gula lagi (stok gula kat umah aku berguni okeh,bukan sorok tau tp buat benda ni semua byk pakai gula hehehe...),dh siap masak masuk cup camni, last prosess masuk kan isi kelapa yg dh hiris kecik²....kanta & jeli kelapa ni adik aku jual rm1.00 je...shah alam ni aku tgk org jual rm2.00 tu ....klu aku jual kat sini leh manyak untung tu woooo...
Aku mmg suker bizi bodi kan hehehehehe..sepanjang aku cuti kat kampung kan..aku take over mesin tebu ( weiiii tebu (tn umah blog ehem²) abih dh ko aku perah kekekeke).....sebulan pose ni parking keta ni dh jd tmpt letak mesin tebu ni...sib bek la abah dh buat 2 tmpt parking keta,klu x sian c hitam aku berpanas berhujan hehehehe..i luv u abah....dahnya aku membizi bodi menolong adiknya bisnes ni....masak² tu semua abah ngan mak yg handle...bertuah kan aku ni hehehehe.....air tangan mak ngan abah lg power,so mmg elok la tu...baru leh makan manyakkk time buke...3 hari aku kat kg, menu abah masak, nasi minyak, bubur nasi,nasi beriani huhuhu nasin 3 hr, lau hari2 aku duk kampung adoiiii berkelo² lemak,jenuh lak nak beli mesin urut Gentel yg nk penyekkan lemak tu kekekekeke....
Adik ipa aku ajak aku meniaga kat pekan pose tu.....tidakkkkkkkkk,bia dia je la handel, nt lau aku yg jaga tapak, terlebih laku lak kui3... cukup la aku belakang tabir je...lagi pun petang2 nk tgu buke pose tu aktiviti aku pusing² kampung...bese la kawasan felcra,ramai org dan time² cuti org ramai blk kampung,meriah lau meronda hehehe..
apam tepung beras ~ 'mak yong' aku buat mmg best...dh siap booking tuk raya nt hehehe
Ni pulak menu yg aku x penah mis spjg ada kat kampung 'apam tepung beras' & 'putu bambu'...pembuka selera aku bulan pose...wlupun mcam2 dh mknan yg mak & abah masak, aku mesti cari gak kuih ni...kuih ni jugak aku akan oder tuk makan pagi hari raya pertama nanti...aku rasa cam x puas je balik kampung, best buka pose ramai² & solat terawikh berimamkan abah..tp aku ada tanggungjawap yg penting..so balikkk shah alam, mlm td kul 9 camtu sampai umah ( buke pose dulu kat umah kak ipa aku kat bandar sultan sulaiman)..sampai umah dh letih, masak nasik tuk sahur & on mesin basuh...zzzzzZZZZ....x hingat dh pasal dunia hahahaha..adios


13 comments:

pestime tgk buah kanta..

aduiii.. ni y lemah semangat tgk makanan.. nk makaaaannnn... buah kanta tu rasa cam x pernah dgr.. apa la aku ni! tak tau la kot pernah tgk.. kiki tp xtau nama!

ingatkan buah kelapa sawit td. hihihi...

jap2!! nak bgtau..kak kiut sila amek gambo blink2 kat rumah saya yepp!!

TQ! Lekat kat dinding sempena hari raya bakal kunjung ni..keh3

BUAH enau la....adoii....mang gatal le sape yg gi manjat tu weh...

buah genuak ade??? ;P

Buah kanta?? Kolang kaleng??

apekebender tuh??

kanta mata ke kak kiut?
best gaknyer erk....nnt klu sya smpi rmh kak kiut...**chehh! ntah bile..
kak kiut belikan buah ni erk...

:q

sdp nya kak ceq tgk mknn 2 sume...awat x pos kt ceq skit????

apam camtuh la pagi raya selalu ade wehh..tapi skang arwah dah takde...tak merasa dahhhhh..huhuhu..sedihnye...yg cam putu piring tuh takde la kat lambor...

dee ~ kt kg dee xde ek

cc~ jauh tu buah kelapa sawit hehehe

mama ~ camtu lak namanya ek ma...genuak tu menda pe pulak ma..

jaja ~ smlm blk sini mmg ada bekal tp jeli kelapa je...ko xpenah tgk ek kanta...sama la cam kanta mata tu hehehe

enie ~ sedapkan enie,dpt lak yg baru kuo kukus tu ...perghhhh ngadap apam je....nt pg raya meh dtg umah hehehe

smai ~ payah nk pos tu smai..nt abg posmen marah tumpah hehehe

Cam sedap je nmpk buah tersebut.

Byk nau makanan tu meriah ooooooo kmpung dia. huhuhu

Ada plak raya org mkn apam eh!! ehehehe

p/s Jgn lupa anto sepiring wat bukak pose. ekeke

hahahaha kira pencuci mulut pas makan ketupat & lemang le liz..meh le dtg umah...takat tanjung tu bukan jauh sgt pun hehehe

bestnya buah kanto, nak sikitttt

amik kat umah..melambak yg mentah hehehe

nmpak cam sedap je buah kanta tu...yg ltak dlm abc tu ke kak kiut?..aini panggil buah kabong kot..

Bubbles 3

Anugerah Dari MaMa

Anugerah Dari MaMa
Powered By Blogger

Meh Kita Nyembang


ShoutMix chat widget

Time


Get your own Digital Clock

About this blog


widgeo

My Photo
ieda Harun
Menghargai setiap apa yang ada,Berbicara dengan hati yang lapang,Sebaik² kejadian Tuhan kerana boleh mendengar,melihat dan merasa...
View my complete profile

♥♥♥♥

♥♥♥♥

Followers

My Blog List

Site Meter